Beauty: Heyday Heroes i april

New York på budget med luksus feeling

Min datter ville ikke konfirmeres, meddelte hun for lang tid siden. I stedet ønskede hun sig en rejse. Og det skulle være til New York. Med mor. Dygtig pige! Afsted med os. Vi fik en herlig tur, som jeg håber, bliver et vigtigt minde for hende. Det blev det for mig. Og det blev også en New York-rejse, hvor udgifterne ikke løb løbsk. Alligevel havde vi rigelig med luksus-feeling. Læs her mine tips til, hvordan det lader sig gøre.

De oplevelser, jeg har alene med min datter i disse teenageår, skal være noget særligt. For måske er det de sidste oplevelser, hvor vi bare er os to. Måske er det de sidste år, hvor hun gider at rejse med mor. Så da 1. ønsket til hendes nonfirmation var en uge med mig i New York, så skulle det planlægges godt. Jeg fik sat en New Yorker-tur sammen, som var virkelig godt egnet til en teenager. Og det blev en tur, hvor udgifterne ikke løb løbsk. Alligevel havde vi følelsen af ferie på 1. klasse. Lyder det som en selvmodsigelse? Det kunne godt lade sig gøre. Læs her hvordan.

1. Hotel med køkken og limousine

Flybilletterne til New York er ikke det dyreste ved rejsen. Bestiller man i god tid, så kan de fåes for under 4.000 kr. retur for to personer. Men hoteller, restauranter, fornøjelser – og shopping ikke at forglemme – kan gøre New Yorker-rejsen til en tur, der får Visa-kortet til at gløde. Det behøver dog ikke være sådan. Man kan godt sætte rejsen sammen, så udgifterne holdes nede.

Det primære jeg gik efter, var et hotelværelse med køkken. For det første havde jeg ikke lyst til at sidde på restauranter med min datter til sent om aftenen og rasle gennem byen i subwayen i mørket. For det andet ville jeg gerne bruge pengene på andet end dyr mad. Og så ville jeg også gerne prioritere et par rigtig gode middage i løbet af ugen, fremfor nogle halvlunkne hver aften. Så altså et hotel med køkken.

Det blev til The Box House Hotel i den nordlige del af Brooklyn. Og stedet får min aller varmeste anbefaling. Hotellet har 4 stjerner, ligger i et meget lokalt, tidligere industrielt og nu ret hipt område. Det er en ombygget fabrik, som rummer 130 lejlighedslignende værelser. Ret store efter New Yorker-standard. Hele 51 kvadratmeter er deres loft-agtige værelser. Her finder du et pænt stort køkken i åben forbindelse med stuen, der har sovesofa. Dertil kommer et afskærmet soveværelse med dobbeltseng og lækkert badeværelse med kar.

Vi spiste de fleste af vores morgen- og aftenmåltider ved kogeøen i køkkenet. Og det var så rart at komme “hjem” om aftenen, smække sine ømme, trætte ben op, snakke dagen igennem og spise noget lækkert, som vi havde samlet op i det nærliggende supermarked. Her sludrene vi med ekspedienterne, og jeg faldt i svime over al den lækre mad, man kan få fat i. Teenageren gik amok i alle de vafler, det giftigfarvede slik og cereals, som hun normalt ikke må få. Det var i det hele taget ret hyggeligt at lege lokal og alligevel få hotellets nyredte senge, polerede badeværelse og gode tips i receptionen.

Lige lidt limo

Og når jeg nu er inde på komforten – The Box House Hotel har et fantastisk kørselstilbud. Fordi hotellet ikke ligger nær en metro-station, så tilbyder de limousinekørsel i en radius af 5 km til og fra hotellet. Fra tidlig morgen til sen aften. Gratis. Det eneste vi skulle gøre, var at troppe op i receptionen, sige hvor vi ville hen, og efter maks. 10 minutter stod chaufføren klar. På samme måde når vi skulle hjem om aftenen. Så ringede vi fra den nærmeste metrostation, og få minutter efter blev vi samlet op af limousinen og kørt til døren. Se det var virkelig luksus.

Og hotellets pris – ja, den varierer jo alt efter årstid, hvor tidligt man er ude og hvor gode tilbud, man er heldig at få fat i. Jeg betalte lidt over 1.000 kr. pr. nat. Og et klik på hotels.com vil vise, at det er absolut billigt for den standard. At man så får stor lejlighed og limousine med chauffør med i købet – ja, det gør hotellet til en “hemmelighed”, som jeg egenligt var lidt i tvivl om, hvorvidt jeg skulle dele med andre. Men nu er det gjort.

2. Chauffør fra og til lufthavnen

Og jeg har flere kørselstips i ærmet. Norwegians flyafgange ligger sådan, at man lander i JFK-lufthavnen ved 23-tiden lokal tid. Så venter der en usigelig lang kø ved pas-kontrollen og ved bagageudleveringen. Det kører ikke helt så effektivt som i Kastrup, skal jeg hilse at sige. Nå, men vel ude af lufthavnen skal man så praje en taxa eller finde et tog ind til Manhatten. Og man er træt. Og man gider ikke rigtig bakse rundt med kufferter i mørket. Så det var lige der, at jeg tænkte, at teenagedatteren og jeg skulle snyde lidt og finde en lettere måde at komme til hotellet på.

Den meningsfulde ekstraudgift

Igennem The Box House Hotel bestilte jeg en privatchauffør til at hente os i lufthavnen. Han stod klar ved ankomsthallen og var fuld af gode rejsetips på turen. Nå ja, og så fik han lige fyret den der af med, “? om jeg var teenagerens storesøster”. Hvad gør man ikke for lidt ekstra drikkepenge? Men det var den bedste ekstraudgift. Ingen tumlen rundt i forskellige toge, ingen kø ved taxaerne, ren og velduftende bil og køreturen kostede 60? hver vej plus drikkepenge. Til sammenligning skal du betale ca. 6?for togturen fra JFK til Manhatten. Og så skal du sandsynligvis videre med metro eller taxa. Så ja, det er væsentlig dyrere at bruge en car service. Men klokken 23 om natten – hvilket vil sige klokken 5 om morgenen dansk tid – så er det alle pengene værd.

3. Loppemarkeder og secondhand shops

Shoppemulighederne i New York er ubegrænsede. Alt kan købes. Det meste er dyrt. Og der er ikke så meget, som er væsentligt billigere end i Danmark. Og slet ikke, når du lægger toldomkostningerne oveni. Men nu har min datter allerede i en tidlig alder udviklet et ret skarpt øje for gode marskandiserbutikker og loppeshops. Hun evner at finde ting, som jeg aldrig ville stoppet op ved, men som viser sig at være ægte kup. Så jeg hægter mig på, når hun går på jagt. Og det ender næsten altid med gode fund til en rørende pris. Sådan gik det også i New York. Lørdag formiddag tog vi på Hell’s Kitchen Flea Market. Du kan se præcis adresse, åbningstider og andre detaljer her.

Selvom det ligger midt på Manhatten, så var det på ingen måde overrendt af turister. Der var faktisk næsten helt roligt. Og handlerne var meget åbne for at prutte om prisen. Datteren fik den fineste Chanel-agtige frakke fra 1950′ erne til ca. 350 kr. Et virkelig fint silketørklæde til ca. 10 kr. Og jeg fandt et par smukke koralfarvede øreringe også til ca. 15 kr. Du kan se dem her.

Shop med god samvittighed

En anden dag var vi i charmerende Greenwich Village. Og der fangede datterens skarpe blik en lille undseelig kælderbutik, som nu viste sig ikke at være så lille endda, når man først var trådt indenfor. Det var en af de mange thrift stores – svarende til Røde Kors-butikkerne – der ligger rundt omkring i New York. Her går overskuddet til velgørende formål, og priserne er ofte meget rimelige. Denne butik hedder St Luke’s Thrift Shop, og vi støvede rundt i kælderen i over en time. Ud kom vi med en blonderbluse, to smukke armbånd, en Kaj Bojesen-lignende træbil, øreringe og en retrokjole. Til den samlede sum af ca. 170 kr. i alt. Du kan finde butikken her.

4. Paris møder Woody Allen i Greenwich Village

Som jeg skrev ovenfor, så valgte jeg hotel med køkken for at holde madbudgettet nede på turen til New York. Men to af aftenerne gik vi på restaurant. Og den ene aften var det særlig godt. Det var dagen, hvor vi for alvor tabte vores hjerter til New York og i særdeleshed til bydelen Greenwich Village. Dette østlige kvarter er en magisk blanding af noget parisisk og noget Woody Allensk. Det er det bohemede New York. Byen når den virkelig charmer og gør sig til. Gamle huse, mange træer, smalle snoede gader og små listige butikker med kunsthåndværk og anderledes design.

Så fransk at det er amerikansk

Trætte efter at have gået hele dagen dumpede vi ved et tilfælde ind hos Buvette. Her serveres meget fransk mad, stedet ser meget fransk ud, stemingen er meget fransk. Og ejeren Judy Williams er meget amerikansk. Men hun har formået at skabe et så autentisk fransk køkken, at det sågar har fanget an i Paris, hvor der nu også ligger en Buvette. (Det gør der for øvrigt også i Tokyo.) Franskmændene har taget så godt imod Buvette, at fransk Vogue ligefrem anbefaler restauranten. Se her.

Nå, men vi oplevede altså ikke stedets charme i Paris, men i  Greenwich Village. Og der var rift om pladserne. Man kan ikke bestille bord. I stedet bliver ens navn skrevet med kridt på dørkarmen, og så kan man nyde et glas vin i baren, mens man venter. Vi nåede at møde en lettere overrislet Hollywood-skuespillerinde,  en psykologi-studerende, der græd over vanskelige familieforhold, maden var virkelig god, og desserterne kom til teenagerens tilfredshed i enorme mængder. En perfekt aften. Pris for to personer ca. 600 kr. for 2 retter, vand og vin.

5. Fame – I’m gonna live forever

Måske et lidt mærkeligt rejsetip. Men har man den mindste glæde ved dans – og måske en glemt drøm om at danse på Broadway – så er det et hit at snuppe en lektion på Broadway Dance Center. Det er et drop in danse studie, hvor du uden tilmelding kan komme forbi og se, om der er en dansetime, som falder i din smag. Det koster ca. 130 kr. at blive medlem, og hver time koster omkring det samme. Så for under 300 kr. kan du komme til at danse på Broadway.

Broadway Dance Center frekventeres af alt fra hoftesvingende pensionister til professionelle dansere, der lige skal have en times træning inden aftenens forestilling. Min datter danser meget. Både ballet og moderne dans. Så det var en stor drøm for hende at tage en time på Broadway. Vi gik først rundt i gangene mellem dansestudierne og kiggede gennem vinduerne på sveddryppende step-klasser, hip hop-timer, som var musikvideoer værdige, og elegante ballettimer. Det i sig selv var hele udflugten værd.

Sving hofterne med Madonnas dansere

Der herskede ægte Fame-stemning på stedet, unge mennesker lå og sov i gangene, fordi de havde pauser mellem timerne, meget diamantbesatte mødre ventede på deres små balletpiger, og stjernelærere, der har danset med Madonna og George Michael spankulerede rundt mellem fans. Stemningen var intens, og folk kom med tilråb og håndtegn, når nogen lavede et ekstra lækkert move. Det var vanskeligt at få teenageren med hjem igen. Du kan se skemaet for drop in timerne her.